Hegeliläinen kasvatusoppi Suomessa (Snellman, Cleve)

Snellman

–          Kasvattaminen aina sivistämistä, ei kasvatusta

–          Jyrkässä ristiriidassa Rousseaun näkemysten kanssa

–          Hegeliläisyys pystyi antamaan niukasti vastauksia kasvatusopin käytännön odotuksiin

  • lähes mahdotonta edes tarkastella kuinka käytännön kasvatus tulisi rakentaa

–          Snellmannin mukaan kansakoulu

  • ensisijaisesti sivistyksen arvoa korostava laitos

–          Kasvatus

  • Pakkoa, sillä kasvatus tähtää pohjimmiltaan halujen kurissapitämiseen
  • Kasvatus perheen asia
    • valtio ei puutu siihen
  • Opetus valtion asia
    • Opettamisen avulla saadaan korkein mahdollinen sivistys

–          Snellmannin kasvatusoppi on

  • Yhteisöllistä, historiallista ja suomalais-kansallista

Cleve (Snellmannin seuraaja ja oppipoika)

–          Koulu yhteiskunnallisen tehtävän sisältävä laitos

  • toteuttaa yhteiskuntakehityksen historiaa
    • Korosti koulujen autonomian merkitystä

–          Koulu opettaa totuuteen perustavaa tietoa, mutta huomioon on otettava myös perimätieto

  • ”Koulu sovittaa siis yhteen totuuden ja tavan sekä samalla järjen ja perimätiedon”

–          Cleve ”Suomen koulujen isä”

Avainsanat: , , , , , , ,

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: