Sivistys käsitteenä

Systemaattinen johdatus kasvatustieteeseen, P.Siljander, s.29-37

–          Yleisellä merkityksellä tarkoittaa ihmiseksi tulemista

  • tietyllä tavalla poliittinen ilmiö
    • modernina aikana haluttiin sivistys määritellä yleisenä inhimillisenä sivistyksenä
      • koskee siis kaikkia
  • Kykyä ylittää vierasmääräytyneisyys
    • toimia oma-aloitteisesti
  • ”Sivistys on valistunutta järjenkäyttöä ja ’vapautumista itse aiheutetusta alaikäisyydestä’”
    • alaikäisyys on itse aiheutettua silloin kun se johtuu omasta haluttomuudesta ajatella itse

–          Ulkomaailma luo tietynlaisia pakkoja, tulla itsenäiseksi toimijaksi, omaa harkintaa käyttäväksi yksilöksi. Hänen kuitenkin on toimittava tietyissä rajoissa mitä yhteiskunta ja kulttuuri asettavat

  • sivistys ja sosialisaatio liittyvät siis läheisesti toisiinsa

–          Epäsymmetria kasvattajan ja kasvatettavan välillä

  • kasvatettava ei kehitysprosessinsa keskeneräisyyden ja puutteellisten valmiuksiensa vuoksi kykene itsenäisesti toteuttamaan sivistysprosessiaan
    • kasvavan näkökulmasta sivistys on: ”minän ja ympäröivän maailman vuoropuhelua”
    • kasvattajan näkökulmasta se on pedagogista toimintaa

–          Sivistys ei toteudu vapaasta tahdosta tai satunnaisten ympäristötekijöiden vaikutuksesta

  • sivistys on tietoista ohjattua tarkoituksen mukaista toimintaa

Kasvatuksen ja sivistyksen suhde

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: