Lapsiryhmäohjaus 12.10.2011

Ohjaus Emmi Rintasaari, Karoliina Seppänen, Linda Åvist, Emilia Tauriainen, Samuli Ranta

Teemana syksy

Leikit pohjustetaan tarinalla, millä ohjelma myös kytketään yhteen. Samuli toimii tarinan kertojana, muut toimivat ohjaajina. Samuli kertoo tarinat yhdessä käsinukkensa (Ransu) kanssa.

Vastaanotto

–          Otetaan lapset vastaan ja avustetaan heitä riisumaan ulkovaatteet sekä ohjataan heidät paikoilleen

–          10min

Alkuleikki

–          Pää-olkapää-peppu

–          Jos sull’ lysti on niin

  • kädet yhteen lyö
  • tömistele
  • sano tottakai
  • (tee kaikki tämä)

–          10min

–          Tavoitteet:

  • Purkaa energiaa ja tutustua (purkaa alkujännitys)
    • kaikki pääsisi liikkumaan
  • Kehontuntemus
  • kehittää kuuntelu- ja ilmaisutaitoja että rytmitajua

Taikurileikki

–          Kaksi (Emmi, Linda) toimii taikurina. Taikureilla on viitat, joilla ne taikovat lapsia eri eläimiksi.

–          10min

–          Eläimet

  • Karhu, Siili, Käärme, Etana, Orava, Pöllö, Hirvi

–          Tavoitteet

  • Luovuus
    • miten hahmottavat eri eläimet ja kuinka esittävät niitä
  • Motoriset: Liikkuminen eri tasoilla
  • Eläinten tunnistus

Nukketeatteri

–          Yksi toimii kertonajana, kaksi toimivat (Karoliina, Emilia) nukketeatterin esittäjinä sekä kaksi toimii lasten tukena

–          15min

–          Tavoitteet

  • Ilmaisutaito
  • Luovuus
    • Kontakti lapsiin ja pyritään saamaan lapset esitykseen mukaan
      • reagointi lasten osallistumiseen
  • Hoksaaminen, mielikuvitus

(Laulu)

–          jäniksellä pitkät korvat

  • varaleikki

Loppurentoutus

–          on syksy niin ihmeellinen ja laulu oravasta (nauhalta)

–          nukkuminen ja hieronta

–          5-10min

–          Tavoitteet

  • Rauhoittuminen

Lasten saatteleminen pois ja pukeminen

–          5min

Päätavoitteet:

–          Ohjauksen jaksotus (looginen järjestys)

–          Luovuus

–          Sosiaaliset tavoitteet

  • vuorovaikutus ohjaajien ja ohjattavien välillä sekä lasten välillä
  • kuunteleminen ja aktiivinen osallistuminen

–          Mielikuvitus

  • Leikkiin heittäytyminen

–          Keskittyminen olennaiseen

–          Teemaan tutustuminen

–          Tutustuminen ohjaustoimintaan

Tarina:

Syksy on täällä, kuten joka vuosi. Oli se viimevuonna ja tuli se tänne tänäkin vuonna. vaikka hieman harmittaakin se, että kesä päättyy, mutta nyt on värien aika kun Lehdet saavat uuden värin pintaan.

–         täällä huoneessakin taisi jossain olla lehtiä, mutta missähän niitä oikein oli.

–         niin siellähän niitä on. mitä kaikkia värejä sieltä oikein löytyy?

Kun keväällä metsän eläimet heräävät talviunilta niin mitä ne tekevät syksyisin.

–         ransu tiedätkö sinä?

niin ne menevät silloin nukkumaan. syksy onkin aikaa  jolloin nukkumaan menevät ainakin karhut, siilit, liskot ja käärmeet.  siksi he leikkivätkin viimeisen kerran ennen nukkumaan menoa.

–         pää-olkapää-peppu, joss’ sun lysti on

–         ransu tiedätkö mitä muuta metsässä asustaa?

–         ei siellä norsuja ole

  • mitä?

–         Joo pupuja … tikkoja … etanoita … taikureita?

–         on siellä tietynlaisia taikureitakin, sieltä nimittäin löytyy keijuja. taikametsän keijut osaavat muuttaa pikkulapsia metsän eläimiksi.

–         sieltähän niitä saapuukin juuri kaksi

  • kun keiju laskee päällemme taikaviitan hän samalla sanoo mikä eläin meistä tulee – taikurileikki

–         taikametsän keijut ovatkin hauskoja veijareita. joskus he saattavat muuttaa karhun jänikseksi ja se vasta vinkeä näky on kun otso pomppii metsässä kuin pupu-jussi

–         mutta tiedätkö mitä ransu seuraavaksi tapahtuu?

  • pääsemme seuraamaan hetkeksi metsän eläimien elämää.

esitys

mutta nyt syksy alkaa olla jo pitkällä ja metsän eläimien on aika mennä nukkumaan. otetaan hyvä asento ja laitetaan nukkumaan. keijut käyvät paijaamassa metsän eläimet, jotta he nukkuvat hyvin aina kevääseen asti.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: