Varhaiskasvatuksen pedagogiset perusteet tunnilla 17.1.2012 katsottu video, muistiinpanot
– Leikki on ikäänkuin
- Roolileikit
- opetellaan uusia rooleja
– Kaikkea vai tapahtua, kaikkea voi kokea
– Mitä tapahtuu, tapahtuu lapsen päässä
- Käydään läpi omia kokemuksia ja tilanteita, joita vastaan on tullut
– Ilman pitkäkestoista leikkia ja yrittämistä ei ole luovuutta
– Leikki johtaa kompetenssiin
- luontainen tapa oppia, toimii myös aikuisella
– Aikuisista ja ympäristöstä riipuvainen kuinka paljon voi oppia leikin avulla
- aikuinen antaa mahdollisuuden kehittyä yhä pidemmälle
- vuorovaiikutuksessa opitaan vuorottelua ja sosiaalista kanssakäymistä
- lapsen ymmärtäminen tärkeää
- Lapsi kaipaa jo alussa leikkikaveria itselleen, jonka aikuinen mahdollistaa
- Mitä pienempi lapsi, sitä enemmän tarvitaan aikuista leikeissä
- pienen lapsen leikissä aikuinen on aloitteellinen ja vie leikkiä eteenpäin
- rikastuttaa samalla lapsen sanavarastoa
- Aikuisen tulee oppia havainnoimaan lapsen leikkiä
- tulee myös oppia vetäytymään leikistä, mutta sen tulee tapahtua leikin ehdoilla (esim. kotileikissä aikuinen voi lähtä käymään kaupassa)
- pienen lapsen leikissä aikuinen on aloitteellinen ja vie leikkiä eteenpäin
– Kurkistusleikki ensimmäisiä sääntöleikkejä, jonka lapset oppivat
– Opetellaan leikin ja todellisuuden eroja
- sääntöjen oppiminen
- turvallisuus
- fyysinen ja psyykkinen
- uskalletaan mennä leikin maailmaan
- fyysinen ja psyykkinen
– Selvitetään omaa persoonaa
- minäkuvan rakentaminen
- itsensäilmaiseminen
- oppii vähitellen ilmaiselmaan itseään puheenkautta
– Vuorovaikutuksen kautta opitaan kieltä
- uudet sanat
- mielikuvien luominen
- jos ei tiedä mikä on jokin paikka, lapsi yrittää mielikuvien kautta muuttaa leikkiä siten, että voi osallistua leikkiin
- Neuvottelu ja kompromissit
- taitavat leikkijät osaavat tehdä kompromisseja
– Mielikuvitus- ja roolileikeissä luodaan sisäisiä kuvia, jolloin ulkomaailmaan on suljettava mahdollisimman hyvin, jotta voidaan keskittyä tarpeeksi leikkiin