Osallistavaa metodologiaa ja muutoksen strategiaa

Osallistavaa metodologiaa ja muutoksen strategiaa
Muistiinpanot kirjasta: Sosiokulttuurinen innostaminen – muutoksen pedagogiikka (2000), Leena Kurki s. 88-128. Tammer-Paino Oy, Tampere

Osallistuminen on innostumisen ydin – Sosiokulttuurinen innostaminen

–          Tavoitteena: Laadulliseen muutokseen pyrkivä nykyisyyden tulkinta, jolla muokataan uutta yhteiskuntaa.

  • Ihmisen pyrittävä jatkuvaan kehittämiseen
    • historiallisten mallien muovaaminen

–          Ydin: Luoda aktiivisia ja dynaamisia metodeja, jotka mahdollistavat ihmisten osallistumisen ja heidän keskenään tapahtuvan vuorovaikutuksen

  •  Ihmiset toimivat yhteisen päämäärän eteen

–          Tiedon ainoa todellinen lähde on ihmisten sosiaalinen toiminta

  • Teoria lähtee aina käytännöstä ja todellisuudesta

–          Ihmisen arkipäivä tullut niin monimutkaiseksi, että helppoja ratkaisuja arkipäivää helpottamiseksi on hankala löytää

  • kysymykseksi nousee: miten saadaan ihmiset osallistumaan?
    • miten löydetään tasapaino ihmisen osallistumisen ja heidän tarvitsemansa ohjannan välillä?
  • Ihmiset ovat saatava eläytymään tilanteeseen jollakin toisella tavoin, siten miten he voivat tulkita tilannetta uudesta näkökulmasta
    • esim. työssäkäyvä eläytyy työttömän rooliin
      • pyritään ymmärtämään monesta eri näkökulmasta asioita

–          Innostamisen suunnittelu alkaa yleisteeman asettamisesta

–          Temaattisella akselilla yleisteema tuodaan todellisuuteen

–          Transformatiivinen prosessi tarkoittaa käytännöstä lähtemistä,todellisuuden syventämistä, kunnes se ymmärretään ja kyetään hallitsemaan teoreettisesti

–          Innostamisen peruskysymyksiä

  • Ketkä ovat osallisia toiminnassa
    • kuinka paljon heitä on, olosuhteet, taidot, piirteet, odotukset, luonne, tietoisuus
  • Mitä toiminta koskee
    • Yleinen teema, sen sisältö, ongelmat, mitä on aito yhteisö
  • Miksi
    • miksi tehdään ja yleiset tavoitteet
  • Miten
    • miten innostamisen prosessia rakennetaan
  • Minkä avulla
    • Minkä avulla teemaa kehitetään

–          Metodologiset askeleet

  • 1. Osallistavan tutkimuksen tekemistä
    • tavoitteena saavuttaa innostamisen kohteena olevan todellisuuden tunteminen
      • kohteena olevan ryhmän analysointi
        • tarpeet, resurssit, teot, voimat, yhteistyömahdollisuudet jne.
  • 2. Vision hahmottaminen
  • 3. Kriittinen tulkinta todellisuudesta
    • herätetään henkiin ryhmän historia
      • oman kulttuurin kriittinen tulkinta ja arvostaminen
  • 4. Kohotetaan ja vahvistetaan ihmisten tietoisuuden tasoa
    • perustuu siihen, että ihmiset haluavat ja kykenevät organisoitua yhteisöksi
  • 5. Vaihtoehtoisen historian syntyminen
    • idea paremmasta elämästä

–          Tutkimus innostamisen perustana

  • Todellisuuden tunteminen
  • Kokonaistilanteen kartoittaminen
    • Kulttuurisen tilanteen analyysi
      • kulttuuripalvelut
    • Kulttuuritarpeiden kartoitus
    • Kulttuuristen vaateiden tutkiminen
  • Tarpeiden hierarkisointi
  • Resurssien kartoittaminen
  • Esimerkki s. 105-108 (Toivola)

–          Tosiasiat voidaan jakaa neljään osaan, joiden kautta sosiaalinen diagnoosi rakennetaan

  • aikaisempi tilanne
    • tutkitaan nykyisyyden liittymistä menneisyyteen
  • ongelma itse
  • ennuste
    • ennalta mahdollisesti havaittavat vaikuttajat
  • konteksti
    • toimii taustana koko diagnoosin tekemiselle

–          Hyvin tehdyn diagnoosin osatekijät

  • Diagnoosi informoi olemassa olevista ongelmista ja tarpeista, joita diagnoosin kohteena olevalla alueella on
  • Vastaa kysymykseen, miksi juuri nämä ovat ongelmia
    • yritetään ymmärtää ongelmien syyt ja seuraukset

–          Osallistuvat ihmiset innostamisen ydin

  • Sosiokulttuurisen innostamisen ohjelmointi tarkoittaa sitä, että nähdään etukäteen, mitä tullaan tekemään, ennustetaan haluttavaa tulevaisuutta. Ohjelmoinnin alkutilanne näyttäytyy sosiaalisen diagnoosin avulla.

–          Ohjelmointia suunniteltaessa muistettava, että mukana aina kolme tahoa

  • Ihmiset joilla on ongelmat
  • Innostajat
  • Vallankäyttäjät (virkamiehet)

–          Käytetyimpiä työmenetelmiä ovat erilaiset projektit

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: