Tutustumiskäynnin purku

Tutustumiskäyntien purkaminen: Innostaminen, vanhempien yhteistyön johtaminen, kohtaamisia ja pedagoginen johtajuus)

 

Innostaminen

–          Oppimistyylien huomioiminen

  • innostaa lasta oppimaan

–          Kannustava ilmapiiri henkilökunnan ja yhteistyökumppaneiden kesken

  • huolehditaan lähimmäistä ja avoimuudesta

–          Lasten tuotosten jakaminen

  • lapsi tuntee tekemisen tärkeäksi (esim. blogi)

–          Teematyöskentely (vihreälippu, metsämörritoiminta…)

–          Vapaa leikki

  • toisten innostaminen, leikkiin mukaan vetäminen
  • aikuiset innostavat lapsia

–          Vanhempien toimikunta

–          Aikuisten kouluttautuminen

  • yhteiset projektit, ajatukset tavoitteet

–          Koko päiväkodin yhteiset tuokiot

  • myös ryhmän omat tuokiot

–          Lapsia innostettiin itsenäisyyteen ja omatoimisuuteen

–          Henkilökunta haluaa kehittyä ja saada lisää ideoita

  • työntekijät innostavat toisiaan

–          Johtajan innostuneisuus

Kohtaamisia

–          Lapsi – Työntekijät

  • Lapset yksilöinä
  • Hoiva – ohjaajana
  • Sanaton ryhmänhallinta
    • silittely, syliinottaminen…
  • Hoitajat tuntee lapset nimeltä
  • Jäähypenkki
  • Esikuvat
  • lapsen kehityksen mittaaminen

–          Työntekijä – Työntekijä

  • tasavertaisuus ja tasa-arvo
  • ystävällisyys ja mukaanottaminen
  • viikottaiset tiimipalaverit
  • yhteistyö
  • keskustelut lapsen kehityksestä

–          Lapsi – Lapsi

  • ryhmähenki
  • lapset saavat myös itse ratkaista ongelmatilanteita

–          Työntekijä – vanhemmat

  • tiedonkulku
  • perheiden tunteminen
  • omahoitajuus?
    • kuinka pitkälle viedään
  • juttelu päivänkulusta
  • taustojen kertominen
  • haku/tulo keskustelut
    • tieto mitä päivän aikana tapahtuu

–          Harjoittelu

  • Ohjeistus
  • Aktivoidaan osallistumaan, havainnoimaan
  • Kerrotaan asioita paljon vapaaehtoisesti
  • Vastuun antaminen

Vanhempien yhteistyön johtaminen (johtajan/tiimivastaava)

  • Tunnetaan vanhemmat
    • erityisesti mamu-perheet
  • Ryhmäkeskeiset palaverit, joissa myös vanhempia mukana
  • Tapahtumat (esim. kirppikset, vaalikahvit jne.)
  • Vanhempain toimikunta
    • kokoontuu säännöllisesti
    • mahdollisuus vaikuttaa
  • Lapsen tutustumiset päiväkotiin
  • Vanhemmat asiakkaita ja heitä arvostetaan
  • yhteys päiväkotiin ja johtajaan
  • toiminnan perustelu
  • Teoria ja käytäntö eivät aina kohtaa!

Pedagoginen johtajuus

  • Yhteisesti päätetyt arvot
    • viedöön lasten ja käytännön tasolle
  • LTO:lla oman yksikkönsä ensisijainen vastuu
  • Johtajalla pedagoginen vastuu (linjaukset ja vasu)
  • Tuntee henkilökunnan persoonat
  • Ottaa huomioon erityisosaamisen
  • Joustava avoin, itseään kouluttava
  • Jaettu johtajuus?
  • Vuorovaikutustaidot
  • Vaatii ja tietää mitä voi vaatia
  • Inhimillisyys à kyky lukea ihmistä

–          Eri ammattiryhmien pedagoginen ammattitaito

  • Onko lastentarhaopettajan jaettava pedagoginen tieto hoitajille
    • kuinka vastuu jaetaan
    • esim. omahoitajuuskysymys
      • miten henkilökohtaisesti tulisi hoitaa

–          Kellä vastuu ryhmän pedagogiikasta

  • Teoriassa vastuu päiväkodin johtajalla
  • Tiimivastaavan rooli
  • Toimiiko käytännössä
  • Koulutus!
    • pakolliset ja vapaaehtoiset
    • kenelle?

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: