Esiopetuksen menestystekijät / Oppimisen pedag.

Videomuistiinpanot: Esiopetuksen menestytekijät

–          Varhaiskasvatustieteen tehtävänä tuottaa tietoa, kuinka pieni lapsi oppii

  • antaa tietoa kasvusta ja kehityksestä.

–          Esiopetuksen menestystekijät

  • Pienen lapsen oppiminen tapahtuu arjessa
    • opetus perustuu arjen tapahtumiin
      • perhe
  • Yhteistyö perheiden kanssa
    • Kasvattaminen aina yhteistyöprosessi
      • lapsen vanhemmat ja kasvattaja
      • Yhdessä mietitään lapsen tärkeimmät tavoitteet, mitkä asiat ovat merkityksellisiä jne.
  • Lapsilähtöisyys
    • Esiopetus on lasta varten. Lapsi on toimija (toiminnan subjekti). Opettajan täytyy olla tietoinen mitkä ovat lapsen oppimisen haasteet, mikä on vallitseva tilanne (missä mennään).
  • Leikki
    • Esiopetuksessa tärkein opetusmenetelmä
    • Opettajan tärkein tehtävä on antaa aineksia, aikaa ja tukea lapsen leikkiä
  • Pedagogisesti tietoinen opettaja
    • Opettaja, jonka opetus perustuu varhaiskasvatustieteeseen
    • Opetus on perusteltua, opettajan pitää pystyä perustelemaan omat menetelmänsä
      • Luotava turvallinen ilmapiiri. Opettaja on lapsilähtöisyyden mahdollistaja

–          Lähtökohtana lapsen kasvu ja oppiminen

  • esiopetuksen sidoksellisuus lapsen kasvuympäristöön

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: