Laadukas ympäristökasvatus päiväkodissa

Raakaversio ranskalaisilla viivoilla, mitä tarvitaann laadukkaaseen ympäristökasvatukseen

–          Tuntee lähialueen kasvillisuudet ja eläimet

–          Käytäntöpainoitteinen

  • Tutkiminen, kerääminen, leikkiminen

–          Opettaja tunnistaa kasveja ja eläimiä à mahdollistaa havainnoinnin

  • Uskaltaa ylittää itsensä, esim. koskea ötökkään

–          Lapsilähtöisyys

  • Lapsi näyttää kiinnostuksen kohteet

–          Osallistuminen

–          Estetiikka ja aistihavainnot

–          Arjen mahdollisuudet

–          Yhteistyö kodin kanssa

  • Viedään arvoja myös kotiin

–          Luonnollinen integraatio muihin orientaatioihin

  • EI PELKÄSTÄÄN ELÄIMIÄ

–          Säännöllisyys

  • Kehittyy
    • kerrataan vanhaa ja opitaan uutta

–          Projektit

  • esim. retket

–          Opettajan positiivinen asenne luontoon

  • innostuu ja haluaa itsekin oppia
  • jos ei tiedä, niin voidaan ottaa yhdessä selvää

–          Miksi ympäristö on tärkeä

  • Antaa perustan elämälle
  • Kierrättäminen à miksi luontoa tulee kunnioittaa
  • Mitä ympäristö mahdollistaa (mitä saa, mitä siellä on…)

–          Esim. Mäntylän päiväkodin vasu à 3.vuotinen suunnitelma ympille

–          Mäntylän kolmen vuoden teemallisen VaSu

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: