Varhaisvuosien erityiskasvatus: Testipankki

Testejä varhaiskasvatuksen avuksi

Testipankki

Nopean sarjallisen nimeämisen testi

–          Materiaali

  • Tutut kuviot
  • Numerot
  • Kirjaimet
  • Värit

–          Yksilötesti (Normit 6-12-vuotiaille)

–          Sovellettuna sopii varhaiskasvatukseen

  • Tutut kuviot ja värit
  • esikouluikäisille testinä sopii myös numerot ja kirjaimet
    • Kehitys huomioitava – ei kannata tehdä viitearvoja

 

 

Varhainen leikki ja sen arviointi (Lyytinen Paula)

–          Symbolinen leikkitesti 1-3-vuotiaat

  • Leikkitesti materiaali ja havainnointilomake
    • Lelusarjat
      • Lusikka, nukke, kampa, harja (annetaan yksitellen)
        • Kuinka lapsi välittömästi reagoi
        • Tyttönukke, sänky, peitto ja tyyny (annetaan yhtä aikaa)
          • Kuinka lapsi välittömästi reagoi
          • Kuorma-auto, miesnukke, 14 pientä puutuppia,
            • Viittaa lapsen kielelliseen kehitykseen ja kuinka lapsi osaa käyttää leluja
  • Jaettu kuukausittain kehitystason mukaan (viitteet kehityksestä)
  • Tehty: Kielellisen ja kognitiivisen kehityksen tukemiseksi
    • Mitä tekee milläkin lelulla
  • Arviointi: Varhainen käsitteen muodostaminen ja lapsen symbolisia taitoja – omat taidot
    • Lisäksi mielikuvitus
  • Tulosten tulkinta: Sisarukset tai dysleksia-riski ei vaikuttanut tuloksiin
    • Pidemmälle edenneet lapset hallitsivat myös kieltä paremmin
  • Yksilötesti, ei tarvitse koulutusta testiin

 

Fonologiatesti

–          Kohdejoukko 2-6-vuotiaat

–          Lasten fonologisen kehityksen arviointiin

–          Selkeä materiaali – hyvät kuvat – selkeät kysymykset –> helppo toteuttaa

  • Puheterapeuttien ja erityisopettajien käytössä
    • tulosten tulkinta vaatii kuitenkin ammattitaitoa

–          Arvioitavat osa-alueet:

  • Fonotaktiset taidot
  • Paradigmaattiset taidot
  • Laadullinen analyysi

–          Testaus

  • Lapselle näytetään kuvia, jotka lapsi nimeää
    • testaustilanne videoidaan tai äänitetään –> aineiston myöhempi tarkastelu

–          Normiaineisto – viitearvot

  • Testaukset päiväkodissa ja kotona
  • Yksikieliset lapset
  • Yleinen kehitys vastaa normaalia kehitystä
    • Ulkopuolelle jätetty lapset, joilla on todettu kielellinen erityisvaikeus
    • Mukana lapsia, joilla lieviä puheen- ja kielenkehityksen ongelmia

–          Tulosten tulkinta

  • Tuloksia verrataan esitestiaineistoon
  • Kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen analyysi
  • Sanallinen arviointi, esiin nostetaan huolestuttavat merkit

 

 

Kummi 3

–          Esikouluikäisille sopiva testi

–          Arviointi -, opetus- ja kuntoutusmateriaaleja

–          Lukemisen aika, leikin  taika

–          Lukemisvalmiuksien arvioiminen ja harjoittaminen

–          Mihin soveltuu

  • Fonologisen tietoisuuden testaaminen

–          Neljäosainen testi

  • Tietoisuus puheen äänteellisestä rakenteesta pohjustaa lukutaitoa (Tietopaketti aikuiselle)
  • Taitojen arvioiminen kartoittaa lukemisvaikeuksia (Arviointimenetelmä)
  • Taitojen harjoittamisessa kohtaavat toiminta, ajattelu ja tunteet (Tietopaketti aikuiselle)
  • Fonologisen tietoisuuden harjoituksia (Tehtäviä ja harjoituksia)

–          Normit

  • Tulosten perusteella jakautuneet neljään tasoon
    • Torkkujat
    • Vireät
    • Ratkaisijat
    • Lukijat

–          Tavoitteet: Tavoitteena löytää torkkujat riittävän ajoin

  • Herättely, mahdollisten ongelmien löytäminen, tukitoimet

–          Tulosten tulkinta

  • Mahdollista havainnoida kielellisten taitojen eri osa-alueita –> millä alueella torkkumista

–          Kokemuksia

  • Pitkätesti
  • Voi olla sekava – hankala tulkittava
  • Lapset eivät välttämättä keskity testissä olennaiseen
    • tavutustesti
  • Kuitenkin kattava testi

 

 

Sananlöytämistesti

–          Tarkoitus auttaa erityisopettajia, psykologeja ja puheterapeutteja

–          Sananlöytämisen täsmällisyyttä ja nopeutta

–          Yksilötesti

–          4-10-vuotiaille

–          Kuntoutumisen kehityksen arvioinnissa voidaan hyödyntää

–          5-osainen testi

  • Nimeäminen lauseen täydennyksessä, kuvien nimeäminen verbeinä, substantiiveina sekä yläkäsitteinä ja arviointiosa

–          Testitulokset

  • Reaktioaikatesti
  • Sekundaaristen piirteiden menetelmä – eleet ja ilmeet
  • Fonologisen vihjeet menetelmä
  • Imitointimenetelmä – osaako tuottaa sanaa ollenkaan
  • Korvaavien ilmausten analyysi

–          Tarvitaan tietokone ja CD-asema

  • lomakkeet
  • Tarkat ohjeet

–          Tulokset

  • Standardipisteet – viitearvot
  • Vaatii koulutusta tulosten tulkintaan
    • perehtyminen testiin

Varhaisen kommunikaation ja kielen kehityksen arviointimenelmä

–          Kaksi erilaista lomaketta

  • 1. Lapsen kommunikaation kehitystä
    • 8-16kk
    • Varhaiset sanat
      • Ymmärtämisen ensimerkkejä, lapsen reagointi
      • Ohjeiden ja kysymysten ymmärtäminen
      • Puhumisen alkeet
      • Sanavarasto
      • Toiminnat ja eleet
        • Kommunikoivat eleet
        • Leikit
        • Toiminnat esineillä
        • Jäljittelee aikuisen toimintoja
        • Esineen korvaaminen leikissä
  • 2. Lapsen kommunikaation kehitys: sanat
    • 16-30kk
      • sanojen ymmärtäminen
      • sanojen tuottaminen

–          Normiaineisto

  • Viitearvot 95 terveestä lapsesta (Tyttöjä 41%, pojat 59%)
  • Ei testikoulutusta
    • vanhempien ohjeistus
    • Tarkat ohjeet suorittamiselle

–          Tulosten tulkinta

  • Otettava huomioon yksilöllinen kehitys
  • Luetun ymmärtämiseen yhteys
  • Sanaston ymmärtämisellä yhteys myöhempään kielelliseen kehitykseen

–          Hyödyt ja haitat

  • Hyödyt
    • Nopea, reliaabeli ja validi
    • Antaa tietoa kehitysmuutoksista ja yksilöiden välisistä eroista
  • Haitat
    • Arviointikoulutuksen puuttuminen
    • Vanhempien yli- tai aliarviointi
    • Sosio-kulturaaliset uskomukset voivat vaikuttaa

Matemaattisten taitojen tukeminen ja arviointi

–          Opi matematiikkaa leikkien esi- ja alkuopetuksessa

  • Hannele Ikäheimo jne.
  • Tarkoitettu opettajille ja vanhemmille
  • Kirja sisältää 40 leikki- ja peli-ideaa

–          Mavalka, matematiikan valmiuksien kartoitus

  • Esiopetukseen – kaikille lapsille
  • Yksilötesti

–          Mavalka 1 ja 2 sisältävät samat osiot: lukukäsite, lukujonot ja lukumäärän säilyvyys

  • 1 sopii niille joilla taitotasossa ja kielenhallinnassa on tavallista suurempia puutteita
  • 2 sopii kaikille

–          Pisteytys vastausten pohjalta

  • hyvät ohjeet

–          Tulosten tulkinta

  • Heikot lukujonotaidot ja puutteet lukumäärien vertailussa ovat suomalaisissa tutkimuksissa osoittautuneet hyvin oppimisvalmiuksia ennustaviksi

–          Arviointia

  • Mielenkiintoa herättävät värikkäät helmet, tuo toiminnallisuutta kartoitukseen
  • Ohjeiden anto lapselle on tehty selkeäksi
  • Aikuisten ohjeet ovat suurimmaksi osaksi melko selkeitä
  • Testi mittaa laajasti ja monelta osa-alueelta matemaattisia taitoja
  • Vaatii perehdyttämistä etukäteen
  • Testi voi tuntua lapsesta pitkältä

–          Huomio! Erityisesti tyttöjen kohdalla – tytöillä itsetunto heikkenee jossain vaiheessa matematiikan oppimisen kohdalla, jo esikouluikäisillä

 

 

Ääntelyn ja motoriikan kehityksen seulontamenetelmä

–          Seurataan ensimmäisen ikävuoden aikaisia kehityksiä

  • Kielellisiä
  • Kokonaismotorisia
  • Hienomotorisia

–          Merkitään mitä lapsi osaa tehdä milläkin viikolla

–          Ääntelyn ja motoriikan kehitys- lomake, jonka vanhempi täyttää

–          Normiaineisto

  • 200 lasta, joilla dysleksia-riski perheen kautta
  • 200 lasta, joilla ei riskiä

–          Selkeät taulukot

  • ei vaadi koulutusta

–          Tulokset ja päätelmät

  • Ääntelyn kehityksessä ikätasoisesti edenneet etenivät samaa kehityskulkua myös kokonaismotoriikan ja hienomotoriikan alueilla

 

Kummi 2 ja 8

–          Ei ole varsinainen testi!

–          Havaitseminen, arviointi sekä tukitoimien toteuttaminen ja arviointi

–          Erityisopettajat sekä opettajat, psykologit ja terapeutit

–          Tarkkaavaisuuden ja toiminnanohjauksen häiriöt

  • Tarkastellaan tarkkaamattomuudeksi, yliaktiivisuuden ja impulsiivisuudeksi luokiteltavia oireita

–          Diagnosointi edellyttää

  • Pitkäkestoisuutta (vähintään 6kk)
  • monimuotoisuutta (vähintään 6/9 oiretta)
  • Epäsopivuutta

–          Prosessikuvaus

  • Ongelman tunnistaminen
  • Lapsen tarkkaavaisuuden arviointi
  • Tukitoimien valinta
  • Toteutuneiden tukitoimien arviointi ja kehittäminen

–          Ongelmien tunnistaminen ja siihen reagointi

  • Oikean arviointimenetelmän valinta
    • Havaitaanko syy vai seuraus
    • Korostuu, koska tarkkaavaisuushäiriöissä useita liitännäisoireita
  • Tukitoimet aloitettava heti kun tarve havaitaan
    • Ei odoteta diagnoosia
    • Opettajan valmiuksista kohdata erilainen oppija

–          Lapsen tarkkaavaisuuden arviointi

  • Lapsen käyttäytyminen
    • Tarkkaamattomuus
    • Hyperaktiivisuus
  • Impulsiivisuus
    • Tilannetekijät
    • Vireys- ja stressitekijät
    • Motivaatio ja tunnetila
    • Tiedot ja taidot
  • Tarkkaavaisuuden osataidot
    • Kohdentaminen ja ylläpitäminen
    • Jakaminen ja kohteen vaihtaminen

–          Tukitoimet

  • Ongelmien valinta
  • Keinojen valinta
  • Tavoitteiden asettaminen
  • Ongelmat tavoitteiden saavuttamiseksi

–          Toteutuneiden tukitoimien arviointi

  • Säännöllinen moniammatillinen arviointi
  • Jatkuva arviointi ja kehittäminen – päättymätön kehä

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: